Planning

28 september 2015 - Roermond, Nederland

Ik wilde sowieso dit jaar nog een rit maken naar het buitenland. De Vogezen leek mij wel wat. Goede verhalen, mooie omgeving en heerlijke wegen. Waarom dan niet even doorrijden naar het Zwarte woud?
Voor een eerste buitenlandse motorrit een prima beginnersroute.

Route Napoleon, Goed idee...Deze tip kwam nadat al vaststond dat ik de route richting het zwarte woud ga maken.
Leuk om al vooruit te denken.....Het wordt iets voor een ander jaar. Zuid-Frankrijk staat nog altijd bovenaan op het lijstje. Het enthousiasme om te gaan motorrijden is daar immers ontstaan. Achterop bij goede vriend Ost door de mooie omgeving in de Provence, het waren leuke tijden. Route Nationale en Napoleon zijn de routes die ik wil combineren wanneer ik vanuit onze vaste vakantieverblijf in de Provence een doorreis maak naar het zuiden. Hiervoor is ook een langere periode nodig en de zomermaanden lijkt mij dan ook beter.

Na wat speuren op het internet leek het niet eens zo een gek idee. Zwarte woud als eindstation. De afstand is makkelijk te overbruggen. Ook binnendoor via de Vogezen zijn er genoeg routes voor handen. Via o.a. de ANWB en het motor-forum kwam ik al snel op de mooiste routes als je de bijhorende verhalen mag geloven. Allemaal één knop verwijderd om te worden gedownload.. De bestanden van garmin/tomtom even converten naar Gyric (routeplanner op mijn telefoon) en hop, al het grote voorbereidend werk is gedaan.

Na wat informatie te hebben vergaard kwam ik er al snel achter dat een weekje retour aardig wat duiten kost. Je zoekt goedkope herbergen/motorhotels op de route en er zijn genoeg om uit te kiezen. Op het eerste oog denk je nog dat het meevalt. Tel alles bij elkaar op en je komt duurder uit dan verwacht.

Kamperen. Het idee kwam al snel naar voren. Je bent goedkoper uit en het maakt je reis een stuk avontuurlijker, alhoewel goedkoper...je moet het spul eerst nog aanschaffen. Na wat wikken en wegen besloten om de investering te doen. Het is iets wat je altijd weer kan gebruiken voor andere jaren en het komt altijd wel van pas. Ik heb geprobeerd om het goedkoop te houden tegelijkertijd moet het wel compact en licht zijn om je bagage mee te nemen. Dat was nog even een struggle maar het is gelukt om binnen budget te blijven. Al heb ik mijn budget wel wat ruimer moeten nemen.

Zwitserland. In de afgelopen tijd heb ik meerdere malen de route bekeken en gedacht; het Zwarte woud ligt wel erg dicht tegen de Zwitserse grens aan. Waarom niet een route combineren om snel even mijn motorbandjes op Zwitsers land te zetten.
Mede dankzij de afbeelding searchknop van Google werd ik steeds enthousiaster.

Nu ben ik al met de wintersport in Oostenrijk geweest maar lijkt Zwitserland  wat ruiger in omgeving, terwijl ik eerder andersom zou denken.
Wederom verhalen en routes bekeken en al snel lijkt het Zwarte Woud maar een schim van wat Zwitserland te bieden heeft. Wat nu. Het is maar een uurtje vanuit het Zwarte Woud. Wil ik de bergpassen beklimmen moet ik nog een stuk zuidelijker. De routes richting Zwarte Woud die ik eerste instantie in de planning had staan zijn goed te doen om binnen een week terug te zijn.

Als ik bereid ben om de eerste dag grotendeels snelweg te nemen -Wat geen pretje is met een MT07 zonder windscherm-. Zou ik bij dag 2 na één overnachting in Wolfach in de ochtend de grens van Zwitserland al over kunnen steken. En dat is ook precies wat ik ga doen. De Vogezen is geschrapt en daarmee de binnendoor route ook. De planning is een week geleden 180 graden omgedraaid. Via de Duitse snelwegen rijd ik naar mijn eerste stop, zoals verwacht: Het Zwarte Woud. Dit keer niet als eindstation maar een startpunt van ik hoop een fantastische reis door Zwitserland..

voorbereiding