st. Ursanne

2 oktober 2015 - Saint-Ursanne, Zwitserland

Gisteren ging het een stuk minder. Ik werd verkouden en de tranen liepen de hele dag over mijn wangen in een gesloten helm. Daar komt nog bij dat ik oorddopjes in heb wat het verdrukte gevoel nog eens erger maakt. Een soort griepgevoel. De reis was gepland binnendoor naar Bern. De hoofdstad van Swiss. Ik heb moeten uitwijken door de vele stops; qua tijdschema kon ik Bern wel vergeten. Ik heb er bewust voor gekozen om geen vignetpas aan te schaffen (tolkaart om op de autobanen te mogen rijden) zodat ik Zwitserland alleen via de binnenwegen kan verkennen. In het anwbcampingboekje stond een goede tip. ST Ursanne iets ten westen van Basel.

18.00 mc Donalds iets boven Basel. Gebeld naar de camping of het nog kon. Dat was geen probleem en na mijn bigmac menu verteerd te hebben die overigens smakeloos was door mijn verstopte neus zette ik de route voort via France.

Palmrain (of Rainpalm, ezelbruggetje regen en palm is wat ik nog weet) ging ik de grens over Frankrijk in. De route is mooi, vanaf Wolfach al. Toch een stuk Zwarte Woud mee kunnen pakken.
Vervolgens via plaatsje Winkel en Village neuf richting en uiteindelijk over de Zwitserse grens. Delemont in naar het Zwitserse plaatsje Saint- Ursanne. Het is inmiddels donker en ik zie op tegen het opbouwen van de tent. Eenmaal aangekomen vroeg ik of er nog een kamer vrij was. De camping had naast een mooi grasveld aan een beek in de heuvels ook een restaurant en gilletes.
Gelukkig was er een klein kamertje vrij. Stapelbed. Prima! 30 Frank.
Ow. Schijnt dat je hier ook met euro kon betalen. Had ik dat geweten scheelde de reis weer 25 minuten voor de zoektocht naar een pinautomaat.
Maakt niet uit. Ik zit warm. Eerst gedouched. Daarna het bed in.

De volgende ochtend werd ik wakker door gerinkel...stieren/koeien met grote bellen om de nek. Leuk beeld alleen weet ik niet of die beesten er hetzelfde van denken. Bij elke beweging lijkt alsof de plaatselijke kerk zijn uurwerk weer een uurtje verder heeft geslagen.

Wifi bereik is bar slecht...foto's blijven jullie nog schuldig al zijn het er niet veel van gister. Overigens kan ik via mijn mobiel de foto's niet meer bij het verhaal plaatsen. Daarvoor kun je naar 'foto's' hier ergens bovenin en dan gecatogoriseerd naar verhaaltitel.

Nu richting het zuiden naar het grote meer Interlaken.

Totaal aantal km:226
Temperatuur nu:aangenaam met zon
Temperatuur gister : max 15...rond de 12.

1. Hans Anders:
    2 oktober 2015
    Spetter pieter pater ik dacht hij komt al naar huis maar dat word dus nog een paar dagen later. Wat vervelend dat de verkoudheid de kop komt opsteken. Je hebt nu je 'Joker' gebruikt om in een huisje te kunnen slapen. Maar dat is toch wel de laatste keer? Hoe is het uitzicht tijdens de rit? Ben benieuwd naar de rest van de foto's en hoe het avontuur verder gaat. Ik moet nu stoppen met mijn reactie omdat mijn vader Henk de Mol me roept. Kwakerdekwak.
  2. Lysanne Wintjens:
    2 oktober 2015
    Fijn om te horen dat je zo gezond eet aangezien je toch al ziekjes bent! Ik schrok namelijk gisteren een beetje toen ik zag dat je alleen maar friet en worst at.. Maar gelukkig gisteren een big Mac daar zit tenminste tomaat, sla en augurk op! Dan hoef ik me geen zorgen meer te maken! En uhhh niet valsspelen he.. Elke avond in je tentje slapen ;) veeeeeel plezier!!
  3. Ton:
    4 oktober 2015
    Hallo Jasper,

We hebben van je reisverhaal genoten en de mooie foto`s er bij. Voor ons is het precies of wij er bij zijn.

Wij zijn met Vincent (toen een jaar of 12) een week in Interlaken geweest en een dag naar het eilandje Maggaliore.
    Ik weet niet of je noordelijk door Zwitserland terug gaat maar dan kom je in de buurt (kijk op je kaart) van 2 prachtige passen nl. de Jungfrau en jung Jungfraujoch.
    Een heel goede reis verder en groetjes van opa/oma