Interlaken en de bergpassen

4 oktober 2015 - Innertkirchen, Zwitserland

23:28 uur. In mijn tent. Ergens onderin de berg van de Grimselpas nog steeds op 600 meter hoogte..

Eerst even terug naar gister. Interlaken. Wat een fantastisch mooi en groot meer is dat! Kristalblauw water met zeilbootjes dobberend over de kleine golven van het meer. Ik kreeg gelijk een zomergevoel. De weg van Saint-Ursanne naar Interlaken binnendoor was binnen 4 uur gedaan. Het begin en het einde van deze route is fraai. Alles er tussenin viel enigszins tegen. Veel dorpjes en wegen zoals wij die in Nederland ook kennen. Eenmaal door Interlaken kon ik het landschap steeds meer waarderen. Ik dacht al wat 'bergen' gepasseerd te hebben maar het begint eigenlijk nu pas.
Lauterbunnen . Het plaatsje naast Luntschertal, tussen de bergen bevindt zich een camping midden in het dal. Aankomst 19.30 uur. Het maanlicht verhulde de contouren van de bergen. Dat wordt weer aardig wakker worden dacht ik nog. Vriendelijk werd ik ontvangen en meteen werd uitgelegd waar ik mijn tentje kon opstellen en waar alle voorzieningen waren. Bij het vragen van de wifi code kwam ze met een papiertje terug gevolgd door een wat oudere norse vrouw gepaard met klanken waar ik niet uit kon op maken welke taal het was. Duits niet. Vast Zwitsers. De vrouw die mij eerste instantie hielp en mij voorzag van de wificode vertaalde dat er een stormwaarschuwing is voor dit gebied met krachtige windstoten. Ze adviseerde voor mijn veiligheid een hostel te zoeken paar straten verder...Wat een ellende. Ik wilde mijn tentje opzetten! Na wat overleg toch maar een hostel gezocht. Om een lang verhaal kort te houden: Wederom 30 frank. Gasthaus gericht voor basejumpers. In de ochtend na het aanschouwen van de waterval ( foto Interlaken met de gele bril) de reis om 9.00 uur voort gezet richting de eerste bergpassen. Bergpassen. 03 okt. Temperatuur fris...Weer redelijk. Op weg naar de Sustenpas zag ik de bui al hangen. Letterlijk en figuurlijk. De toppen gecoverd in clouds. De reis omhoog begon het te regenen. De bochten neem je toch wat voorzichtiger en je bent extra alert wat ten nadelen komt bij het motorrijden. Omgeving is mooi ondanks het slecht zicht. Ondertussen had ik mijn regenpak al aangedaan. Helmklep dicht en na 30 minuten vergeet je de irritatie van het rijden in de regen.

Van de Sustenpas over naar de Furkapas. Op 2236 meter hoogte zit ik op sommige stukken met mijn koppie in de wolken. De gletsjer op de top heb ik van binnen bezocht. Op de foto te zien. Indrukwekkend. Na de Furka besloten om de derde pas te nemen die ik wel erg mooi vond. De Grimselpass. De regen stopte bij de afdaling. Onder aangekomen ben ik uitgekomen op de camping waar ik nu ben. Er staat nog een tentje waar ik van kon opmaken dat er niemand inzat. Na een goede pasta tegenover de camping bij een gasthaus, terugwaarts naar mijn tent. Ondertussen is mijn buurman aangekomen. Een Nederlandse hiker ik schat een jaartje of 30. Na een vrij lang koetjes en kalfjes gesprek rond 22.00U mijn tentje in. Motor gestald en gezekerd voor de wind. Voor morgen staat dezelfde route als vandaag op de planning. Maar dan andersom. Hopen op wat zon!

aantal km gister: 165
Aantal km vandaag: 125 enkel passen
temperatuur 4 graden boven op de top en 18 gemeten beneden.
Verkoudheid sinds gisterochtend over.

Reacties gelezen, leuk!
Foto's aangepast. Staan weer recht.

1. Ingrid Benink:
    Hoi Jasper,
    Weer een mooi reisverhaal je kunt het allemaal goed overbrengen hoe het je is vergaan.
    Heel fijn dat alles zo goed verloopt.
    Met de poesen gaat het allemaal prima of ze je missen kan ik niet zeggen.
    Doe voorzichtig en geniet van je fantastische motor reis.
    Je moeder
  2. Lysanne Wintjens:
    4 oktober 2015
    Heerlijk om te lezen en fantastisch hoe je schrijft en het kunt overbrengen!! Ik vind het mooi om te zien dat je zo straalt en geniet, je verdient het! Veel plezier vandaag!!
  3. Heleen en eric:
    Jasper,
    Hartstikke goed wat je doet.
    We volgen je!
    Lijkt me heerlijk om met de motor door de bergen te gaan (als de zon schijnt en niet te koud is)
    Veel succes en geniet lekker van al het moois van de natuur; de passen en de mensen. Het is een prachtig land.
    Trouwens je beschrijft zeer goed je belevenis in het verhaal; misschien iets om in de toekomst meer te doen?:)

Groetjes
    Heleen en Eric
  4. Kim:
    Hoi Jasper,
    Wat een mooi reisverslag. Leuk om te lezen wat je daar allemaal meemaakt. En wat schrijf je op een leuke manier, daar zou je meer mee moeten doen. Heel veel succes met je verdere reis. We blijven je volgen! :-)
  5. Oma en opa:
    5 oktober 2015
    hALLO jAPPIE Wat een geweldig verslag . Dat jij dat allemaal aan durft !!We volgen het op de voet en verlangen ook wel weer naar je thuiskomst . Wanneer is dat ?
    veel liefs van opa en oma .