Klaussenpass

7 oktober 2015

5 oktober begin van de middag. Richting de Klaussenpass iets ten noorden van Andermatt, -het dorpje bij de Oberalpass- stopte ik halverwege de rit voor een ontbijt. Sandwich salami met een J'orange en een cola voor de energie. Bijgekomen van de nacht ervoor vervolgde ik mijn reis verder richting de Klaussenpas met een temperatuur van 22 graden op het display. Het wordt weer een goede dag.

Koud heb ik het op de motor nog niet gehad. Met temperaturen rond de 15-18 graden met uitschieters is het goed te doen. Met een thermo-broek-shirt met 2 lagen shirts daarover plus een motorjas/broek merk je eigenlijk niet dat je bovenaan de toppen soms de 3 graden aantikt. Bij het uitdoen van mijn handschoenen en het afzetten van de helm besef ik het pas.

Het duurde even voordat ik aan het begin van de Klaussenpas stond. Eenmaal het bord voorbij begint de serieuze beklimming pas kilometers verder. De wegen zijn voor motorrijders bekend en aangeraden om te rijden. Niet alleen de bergpassen maar de wegen onder in het dal en omstreken zijn goed voor kilometers slingeren. Je zoekt als motorrijder vaak de slingerwegen op maar in dit gebied en eigenlijk rondom alle passen kun je de kaart met daarop alle witte/groene 'motor'weggetjes gerust thuislaten.

Al tijdens de beklimming van de Klaussenpas ben ik omringd door bergen, beekjes en twee watervallen in de verte met veel groen langs de weg. Het pad wordt steeds smaller naarmate je hoger komt. De afgrond langs deze pas maakt het allemaal wat intenser. Veel waarschuwingsborden en enkele kruisjes op de route geven wel aan dat dit niet een berg is om zo snel mogelijk boven te komen. Eenmaal op de top aangekomen ben ik omgedraaid. Ik kon de Klaussenpas wel afmaken om aan de andere kant van de berg uit te komen maar dit was niet handig. Zo zou ik steeds verder naar het oosten van Zwitserland rijden terwijl ik langzamerhand koers wil zetten richting Basel.

Samengevat zou ik zeggen dat de Klaussenpas een combinatie is van de eerdere passen die ik gereden heb. Uitzicht afwisselend met veel groene landschappen tot aan bergen, dorpjes en watervallen in de verte. De route bevat veel slalom wegen met haarspeldbochten. De weg wordt smaller en de afgrond maakt deze berg spannend. Ik ben blij dat ik deze route nog heb mee kunnen pakken.